12.12.11

Recenze: Nebezpečná metoda [A Dangerous Method] - 90%

David Cronenberg režíruje drama o osudech Carla Gustava Junga, slavného psychoanalytika (Michael Fassbender), jeho pacientky, žačky a milenky Sabiny Spielreinové (Keira Knightleyová) a jeho mentora Sigmunda Freuda (Viggo Mortensen).



Film vznikl na motivy divadelní hry a je to na něm vidět. Jeho většinu sledujeme, jak si dva lidé (pokaždé jiní dva) povídají. Občas při tom někam jdou, ale většinou sedí v ordinaci, doma nebo na lodi a povídají si. Kromě tří hlavních hrdinů se v něm občas objeví ještě Jungova bohatá manželka (Sarah Gadonová) a velmi osvěžující Vincent Cassel jako psychoanalytik a sexuální maniak z přesvědčení Otto Gross. Jinak nikdo, kdo by stál za uvedení v titulcích.

Ve filmu se vyskytuje pohlavní styk a nějaký ten spanking, ale rozhodně netvoří těžiště příběhu a rozhodně kvůli nim film není nějak skandální - tedy aspoň rozhodně ne tak skandální jako jiné Cronenbergovy filmy.


Film sice je perverzní, ale ta perverze je skrytá pod povrchem a nedá se zachytit v traileru. Jde o to, že si spolu tři hlavní hrdinové velmi otevřeně, racionálně, rozvážně a artikulovaně povídají o sexuálních a jiných frustracích a přitom více či méně úspěšně maskují, do jaké míry jsou jimi sami zmítáni. To vše v době, kdy se 99 procent populace neodvážilo vůbec připustit, že takové frustrace existují, natož o nich mluvit. Naštěstí většinu času mluví pomalu a rozvážně, takže české titulky mohou být patřičně košaté:
Gross: "Připadá mi, že se skutečná perverznost lidské rasy projevuje tím, že jedna z mála skutečně slastných aktivit je terčem takové hysterie a represí."
Jung: "Ale zapomenout na represe znamená uvolnit v sobě nebezpečné a ničivé síly."
Gross: "Máme našim pacientům otvírat cestu ke svobodě."
Jung: "Slyšel jsem, že jste jedné své pacientce pomohl se sebevraždou."
Gross: "Byla rozhodnuta zabít se. Pouze jsem jí vysvětlil, jak to provést spolehlivě. Pak jsem se jí zeptal, jestli by nebylo lepší stát se mou milenkou. Rozhodla se pro obojí."
Jung: "Tohle nemůže být cílem naší práce."
Gross: "Svoboda je svoboda."
Film, postavený téměř výhradně na dialozích tří lidí (a občasném čtení dopisů), nezní jako bůhvíjak atraktivní záležitost, ale neměl jsem v kině tak slastný pocit opravdu hodně dlouho a bylo to způsobeno v rovnoměrné míře scénářem, hereckými výkony i režií - což, pokud si vzpomínáte, byly kdysi základní pilíře dobrého filmu.

Jak už jsem psal, film vznikl podle divadelní hry Christophera Hamptona (Nebezpečné známosti, Pokání) a byla by to po mnoha letech asi první hra, na kterou bych rád šel do divadla. Pokud by v ní ovšem hráli Fassbender a Mortensen. Pokud jste je dosud znali hlavně z posledních X-Men a Pána prstenů, tak víte, že jsou charismatičtí, ale nevíte, jak se dokáží úžasně sžít se svými složitými postavami.

Fassbenderův Jung je mladý štramák, "ambiciózní árijec", který touží po kariéře a po něčem víc než po konvenčním životě s bohatou poslušnou manželkou. Mortensenův Freud je usedlý žid, který se netají svou skepsí ke všem a všemu (včetně Junga), ale vidí svého mladého obdivovatele jako jediného, kdo je schopen nést dál pochodeň jeho psychoanalýzy. A do tohoto komplexního vztahu vnese další komplexnost Keira Knightleyová, zprvu jako uragán, posléze jako racionálně uvažující a o to nebezpečnější uragán. Všechny tři hlavní představitele jistě čekají různé zásadní nominace a ceny.

Cronenbergova režie je velmi střídmá, jako by se chtěl co nejméně plést hercům do práce. Občas trochu popojede kamerou, aby něco obzvlášť zvýraznil, ale jinak si vystačí se statickými záběry dokonale upravených lidí (s výjimkou Cassela), ve kterých se dá pouze tušit, že pod klidnou hladinou cosi vře. Také mě potěšila slušná porce velmi jemného humoru, který bych kromě všech sekvencí s Casselem (viz výše)  demonstroval například na scéně, kdy Jung vypráví svůj bizarní sen, Freud mu na to s ledovým klidem řekne něco jako "Z toho mi vyplývá, že ta kláda symbolizuje penis a vy byste chtěl souložit s koněm", načež se Jung zamyslí a s ledovým klidem řekne něco jako "Aha, to se podívejme". Necituji to přesně, není to takto "na plnou hubu", ale režisérův záměr je jasný. Je to buď velmi depresivní nebo velmi legrační, v závislosti na vašem smyslu pro humor.

Nebezpečná metoda je film s nízkým komerčním potenciálem, na který se nechodí primárně kvůli zábavě, ale nakonec jsem se dost překvapivě dočkal i té. Zamysleme se nad tím, že něco podobného by mohlo klidně vzniknout jako inscenace v České televizi, a že několik desetiletí nic takového v České televizi nevzniklo...

Studijní bonus pak spočívá v tom, že podle letmého pročtení Wikipedie je film velmi historicky věrný, takže se dozvíte něco, čím můžete ohromovat kamarády na příští psychoanalytické párty.

37 komentářů:

  1. Nějaká odporná prsa?

    OdpovědětVymazat
  2. Jak dopadly hlasové schránky, Franto? V pohodě?

    OdpovědětVymazat
  3. Žádné SMS, žádné tepláky, žádné autobusy, žádné anální bělení (i když...?), žádná povislá prsa (v tomto případě spíše žádná prsa) = 90%? jsem vůbec ještě na FFFilmu? Ne už trailer vypadal parádně, nic jiného jsem nečekal...k dokonalosti chybí už pouze komentář Petry Polachové a po dlouhé době můžu vesele do biografu.

    OdpovědětVymazat
  4. Zapomněl jsi na obrázky tvých šukajících čoklů. Bylo by to k tématu.

    OdpovědětVymazat
  5. Proč tedy ne 100%? Marně hledám v recenzi zmínku o nějakých negativech. Díky.

    OdpovědětVymazat
  6. Ondrej Pohorsky: Mirne negativum vidim v tom, ze u tohoto filmu je uplne jedno, zda ho vidite v kine nebo v televizi (nebo v divadle).

    OdpovědětVymazat
  7. Coz ovsem u Social Networku bylo podle mne take jedno, jestli to clovek vidi v kine a nebo v TV a dostalo to 100% :-))

    OdpovědětVymazat
  8. "neměl jsem v kině tak slastný pocit opravdu hodně dlouho a bylo to způsobeno" --- oral v kine ?

    OdpovědětVymazat
  9. ad tv - nedavno jsem od Kamila Fily cetl neco, co presne vystihovalo muj pocit z vetsiny ceskych tv/filmu, totiz proc jim ty postavy obvykle neverim a proc i v horsich hollywoodskych filmech mi herci pripadaji o 1000% prirozenejsi; KF to nazval necim jako "neodnaucenou divadelni dikci"

    OdpovědětVymazat
  10. A to je Frantisku opravdu jen tak "komorne" perverzni ? Nejak mi to ke Cronenbergovy nesedi, ten je vzdy velmi explicitne perverzni. Celkove mi k nemu vubec nejde konverzacni drama.

    OdpovědětVymazat
  11. Přidávání -ová je hrozný zlozvyk.

    OdpovědětVymazat
  12. Osmera: Muj nejoblibenejsi film od Cronenberga je DEAD RINGERS. To ma take k otevrene prvoplanovite perverzi hodne daleko, ale klidne po tom spat nebudes...

    OdpovědětVymazat
  13. DEAD RINGERS sice neni prvoplanovite perverzni ale "Cronenbergovska uchylarna" je to taky (bracha svadi zensky a kdyz ho nudi tak tu zenskou prehodi svemu brachovy ktery je jednovajecny dvojce, takze ta zenska nevi ze ma nejednou jineho chlapa)
    Ale je pravda ze jeho filmy nikdy nejsou prumerna holywoodska nuda.
    Ted jsem si vzpomel ze dalsi takovej zvlastni reziser - Lynch, mel taky vzdycky neco trochu divnyho (az na Straight story), ale uz sakra dlouho nic nenatocil, nevis nejake zakulisni informace ?

    OdpovědětVymazat
  14. osmera: Lynch ted spis dela disco: http://pitchfork.com/reviews/albums/15999-david-lynch-crazy-clown-time/

    OdpovědětVymazat
  15. Zato datum premiéry je přímo vražedné =///

    OdpovědětVymazat
  16. tenhle trailer jsem mel v pacu uz nejakou dobu a rikal jsem si, jestli to skutecne dokazali ukocirovat, aby to bylo tak dobre, jak se zadlo, ze by mohlo byt ... a vida, zda se, ze ano. hura.
    a i kdyz je keira moc hezka pani, tak primarne je dobre, ze nekdo dokaze natocit dobre takovyto druh filmu

    OdpovědětVymazat
  17. Drobná chyba - knihu Pokání napsal Ian McEwan.

    OdpovědětVymazat
  18. Anonym: Ale Hampton podle ni napsal filmovy scenar.

    OdpovědětVymazat
  19. bezv,a po tolika sr.a....ách, zase něco pořádnýho, staří dobří režiséři se vracejí...

    OdpovědětVymazat
  20. Fassbender letí, hehe, podoba slušná, to se cení..
    http://www.google.cz/search?q=Carla+Gustava+Jung&oe=utf-8&rls=org.mozilla:cs:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&hl=cs&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=65DmTtSpDcKgOs2toMAE&biw=1400&bih=896&sei=7ZDmTuf4G8Ph4QTZk-TpCA#um=1&hl=cs&client=firefox-a&rls=org.mozilla:cs:official&tbm=isch&sa=X&ei=8ZDmTv2tCqfP4QTu-tC3BQ&ved=0CDkQBSgA&q=Carl+Gustav+Jung&spell=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.,cf.osb&fp=9ab108185ed63f2&biw=1400&bih=896

    OdpovědětVymazat
  21. Je vidět, že byla Keira vychovaná ve starý, dobrý, prudérní Anglii. Scény sexu jí nevadily, ale kvůli spankingu to prej chtěla odpískat.

    OdpovědětVymazat
  22. Franto, mohl bys urazit neexistující prsa Kiery Knightleyové? Chtěl bych, aby se ti sem přišel vyhrožovat inzlutací Cronenberg.

    OdpovědětVymazat
  23. Jako zásadní negativum filmu vidím absenci Norberta Lichého.

    OdpovědětVymazat
  24. ... a psychoanalytické párty jsou super, já nic lepšího neznám.

    OdpovědětVymazat
  25. Na tenhle film se už nějakou dobu těším. Nejdříve jsem si půjčila knihu Nebezpečná metoda od Johna Kerra, která se zabývá Jungem, ale pěkně jsem se napálila, protože to je pěkně složité počtení o psychoanalýze, žádný román, ač se zabývá i Sabinou. Až pak jsem pochopila, že film je adaptací divadelní hry.

    OdpovědětVymazat
  26. Já se teda pěkně napálila s předlohou. Půjčila jsem si knížku od Johna Kerra Nebezpečná metoda, ale jedná se vlastně o odbornou literaturu o psychoanalýze, zabývá se i případem Sabiny, ale je to šílené počtení, které může pobrat snad jen odborník. Až pak jsem zjistila, že film je adaptací divadelní hry.

    OdpovědětVymazat
  27. Co toto no toto? Někam se ztratila poslední recenze americké verze filmu Muži kteří nenávidí ženy. Co se děje, někdo jí ukrad? Heh?

    OdpovědětVymazat
  28. V recenzi chybí zásadní informace, která je tentokrát zcela na místě, a to jak vzhledem k ději, tak i k hereckému obsazení:
    JE TAM FULL FRONTAL?

    OdpovědětVymazat
  29. FF: kolik je tam spanking scén a jak jsou kvalitní? Dík

    OdpovědětVymazat
  30. Ten plakát s těmi prolínajícími hlavami je naprosto boží! Taková prostá simple clever blbina ale jakou to tomu dodává znepokojivost [horepalec].
    Už mě tohle protěžování téhle "karibské" princezny Keiry začíná štvát. A naopak za to trestuhodné nevyužívání potenciálu např. Charlize Theron by někdo zasloužil "mrzení"! :-)

    OdpovědětVymazat
  31. Fandové Petry Sluchátko Poláchové na FB

    http://www.facebook.com/profile.php?id=100003279552154&ref=tn_tnmn#!/profile.php?id=100003279552154munriz

    OdpovědětVymazat
  32. Dyt zadny sluchatko nema, ty kkte.

    OdpovědětVymazat
  33. Pěkná recenze
    Jako jediná podává plný počet, což si rozhodně zaslouží.
    Považuji to za jeden z nejpůsobivějších příběhů převedených na plátno.
    To za který konec Jungovi myšlenky byli posunuty už je záležitost transcendence.
    Možná tak ohromená na psychedelické párty :-D

    OdpovědětVymazat
  34. (PhDr. Juraj Barbarič, komunikační psycholog a psychoterapeut): Film rozhodně nevznikl podle divadelní hry (Nebezpečné známosti), ale vznikl podle velmi propracované dokumentární knihy Johna Kerra se stejným názvem - Nebezpečná metoda. Koho doopravdy zajímá zákulisí vzniku psychoanalýzy, Freudův přístup k její politice, myslím psychoanalytické, rozkol Freuda a Junga a role Spielreinové v tom všem, doporučuji si tuto knihu přečíst, a to navzdory tomu, že se ani z té knížky nemáme šanci dozvědět, jak to vše bylo doopravdy, jelikož historická faktografie je prakticky nemožná. Film není "špatný", ale neměl samozřejmě šanci zachytit historické detaily celé tehdejší situace - která k našemu neštěstí dramaticky ovlivnila vývoj celého 20tého století

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou moderovány kombinací umělé a lidské inteligence. Mohou být zveřejněny až po několika hodinách a ty zveřejněné mohou později zmizet. Pokud pošlete stejný (nebo podobný) komentář několikrát, výrazně se tím snižuje pravděpodobnost, že bude někdy publikován.